سیاست‌زدگی و شتابزدگی، آفت سازمان میراث فرهنگی بود

سیاست‌زدگی و شتابزدگی، آفت سازمان میراث فرهنگی بود

  • 1241
سیاست‌زدگی و شتابزدگی، آفت سازمان میراث فرهنگی بود

با توجه به ظرفیت عظیم در کشور برای توسعه صنعت گردشگری چرا تاکنون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جایگاه خودش را پیدا نکرده و در واقع چه باید کرد تا این صنعت مهم جایگزین نفت به جایگاه واقعی خودش برسد؟

 



به هر حال طبیعی است وقتی دغدغه برای توسعه کار وجود نداشته باشد رشد و اعتلامعنی پیدا نمی‌کند ببینید وقتی ظرف چهار سال چندین رئیس سازمان عوض می‌شود و مدیریت عالی سازمان ثبات ندارد و برنامه ها درست اجرانمی‌شود طبیعتا به آن جایگاه واقعی نخواهیم رسید.
 
علاوه برمشکلات عدیده در سازمان در گذشته که مهم‌ترین مشکل و آفت ،شتابزدگی و سیاست زدگی و نقل و انتقالات بدون برنامه بود.

همچنین باید در انتخاب و انتصاب مدیران در استان‌ها هم براساس شایسته سالاری ودر حقیقت مدیران بتوانند با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط تعامل بر قرار کنند.
 
ماهیت کار سازمان به گونه‌ای است که باید با بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی و سرمایه گذاران ارتباط تنگاتنگ کاری داشته باشد.

وقتی این تعامل و هماهنگی نباشد قضایایی مثل تور ورزشی پاریس تا پکن پیش می‌آید و گردشگران و توریسم ورزشی ساعت‌هادر نخستین ایستگاه ورزشی ظاهرا در مرز بازرگان گرفتار قوانین دست و پا گیر و سختگیرهای غلط در گمرک می‌شوند و روز پر درد سر را می‌گذرانند. طبیعی است چنین اتفاقات رسانه‌ای شده و در اخبار دنیا منعکس می‌شود و اثر نامطلوب بر ورود گردشگران می‌گذارد این یک نمونه از عدم تعامل سازمان با دیگر دستگاه ها است. حقیقتا ماباید برای توسعه گردشگری بتوانیم با همه ارگان‌ها ونهادها، مجلس محترم و دستگاهای نظارتی وحتی تمام مردم برای جذب توریسم کمک بگیریم و از آن طرفی آن‌ها هم بایدکمک وهمراهی کنند.
 
یکی دیگر از نیازهای اصلی توسعه گردشگری در کشور پرداختن وتوجه به بخش آموزش است. سازمان باید نیروهای متخصص پرورش دهد منابع انسانی قوی و مستعد راشناسایی کند باید به موضوع مهم اخلاق در گردشگری و مسائل فرهنگی بیشتر توجه شود که متاسفانه در قبل به این موارد توجه نشد ونیروهاو استعدادها هرز رفت. همان‌گونه که در فرصت‌های قبلی عرض کردم احیاء معاونت فرهنگی یا اداره کل امور فرهنگی جهت یک دست کردن برنامه‌های فرهنگی و آموزشی لازم و ازضرورت‌های سازمان است 

 


به نظر شما در دولت فعلی ورویکرد جدیدی که در سازمان میراث فرهنگی بوجود آمده، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری وجوددارد.به عبارت دیگر مسئولین دغدغه برای رشد سهم گردشگری دارند ؟

بی شک مسئولین مربوطه برای تدوین برنامه ها باید روی محور اصلی ترین قابلیت‌ها و مزیت‌ها و فرصت‌ها وهمچنین آسیب ها ومشکلات بحث وبررسی صورت گیرد تا موانع بر طرف شود. همان‌طور که عرض کردم یکی از مشکلات عدم همراهی دیگر دستگاه‌ها است مثلا چرا در اعمال ماده 22 قانون الحاق در واگذاری زمین به سرمایه گذاران به شرط تملیک وحمایت از سرمایه گذار که می‌خواهد ایجاد اشتغال کند همکاری مناسب صورت نمی‌گیرد وسرمایه گذاران دچار مشکلات ،دردسرو کاغذ بازی های اداری می‌شوند، در حالی که سرمایه گذار باید حمایت شود تا اشتغال، کار آفرینی وتولید افزایش پیدا کند .

نگاهتان به برنامه های ارائه شده مدیران میراث فرهنگی چیست؟ به نظرتان دغدغه جدی در رفع مشکلات گردشگری در آن دیده می‌شود؟

باید صبر کنیم و نتیجه کار را ببینیم. هنوز زود است بخواهیم دغدغه دوستان را بسنجیم ولی انتصاب‌های اخیر در سازمان نشانگر این است که دوستان جهت رشد سهم گردشگری و برنامه‌های پژوهشی و تخصصی در میراث دغدغه فراوان دارند.
 
انتصاب بهشتی به عنوان مشاور، حجت به معاونت میراث وانتصاب  گلشن در پژوهشگاه با توجه به تجربه های فراوانی که این عزیزان دارندو هر کدامشان ازنظر، فرهنگی وعلمی وتجربه در حد یک رئیس سازمان توانمندی دارند نشانگر این است که رئیس  سازمان به دنبال کار فرهنگی وتخصصی وپژوهشی است. در واقع او می‌خواهد سازمان شتابزده وسیاست زده را درجایگاه خودش قرار دهد و اوضاع بهم ریخته و فشل شده سازمان را ساماندهی کند. این نیاز به زمان و همراهی کارشناسان وکارکنان سازمان دارد که انشاا.. ظرف دو سه ماه آینده آرامش واعتدال درسازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مرکز و استان ها ایجاد خواهد شد 

شما فردی هستید که چندین سال در سازمان میراث فرهنگی  حضور داشته اید وتجربه  اندوخته‌اید. به نظرتان برای توسعه صنعت گردشگری کشور چه برنامه ای را باید در اولویت قرار داد؟ 

 


بنظرم باید روی برنامه آموزش وتربیت نیروهای مخصص کار ویژه ای انجام گیرد. تاظرفیت توریسم پذیری در جامعه بالا برود. باید رسانه ها به ویژه صداوسیما برای تبلیغات و اطلاع رسانی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای عموم جامعه، روی محور اخلاق در گردشگری، اهمیت آثار تاریخی ومیراث فرهنگی بازوی سازمان باشد وشبکه گردشگری فعال شود.

با توجه به این‌که مذهب از نظر سازمان جهانی جهانگردی به عنوان اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته شده است و این ظرفیت عظیم جهت جذب توریسم مذهبی در ایران اسلامی وجود دارد اولویت اول باید برنامه ریزی وتلاش برای گردشگری زیارتی ومذهبی باشد وجذب توریسم مذهبی ، در این زمینه برنامه ریزی انجام گیرد ،که متاسفانه گذشته از این ظرفیت هم به خوبی استفاده نشد و نمودی از فعالیت گردشگری مذهبی در جامعه دیده نشده است . 

از نظر کارشناسان وبرخی از نمایندگان محترم مجلس روند خصوصی سازی در میراث فرهنگی در پایان دولت دهم اشتباه بود ارزیابی شما چگونه است؟

ببینید همه می‌دانیم خصوصی سازی و تصدی امور به مردم و حمایت از بخش‌های خصوصی وسرمایه گذار و اجرای اصل 44 جزء برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی است و ازنیازهای ضروری کشور است. اما روندی که در پایان دولت دهم صورت گرفت با شتابزدگی و بدون برنامه ریزی بود اصلا ضرورتی نداشت این اتفاق در پایان دولت انجام گیرد شما نگاه کنید نظارت سازمان از اماکن گردشگری وبناها تاریخی وجود داشته است این همه ضعف وجود دارد چه برسد به این‌که به صورت شتابزده به بخش خصوصی واگذار شود البته شاید زمانی با برنامه‌ریزی و کارشناسی امور غیر حاکمیتی به بخش خصوصی محول شود.


گفت و گو: مهدی قنبر، زهرا آخوندی

منبع : خبرگزاری برنا



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 5
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 2
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 28
            بازدید ماه بازدید ماه : 1155
            بازدید سال بازدید سال : 2498
            بازدید کلی بازدید کلی : 49810

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.216.121.55
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف